Solomon Star promised to ‘promote China’ in return for funding

0
211
SHARE
The Solomon Star office in Honiara
The Solomon Star office in Honiara . . . pledges to use Chinese-funded printing equipment to promote China’s “goodwill” and role as “the most generous and trusted development partner” in Solomon Islands. Image: OCCRP

By Bernadette Carreon and Aubrey Belford

A major daily newspaper in Solomon Islands received nearly US$140,000 in funding from the Chinese government in return for pledges to “promote the truth about China’s generosity and its true intentions to help develop” the Pacific Islands country, according to a leaked document and interviews.

The revelation comes amid Western alarm over growing Chinese influence over the strategically located country, which switched diplomatic recognition from Taiwan to China in 2019 and then signed a surprise security agreement with Beijing last year.

Solomon Islands journalists have complained of a worsening media environment, as well as what is perceived to be a growing pro-China slant from local outlets that have accepted funding from the People’s Republic.

A document obtained by OCCRP shows how one of these outlets, the Solomon Star newspaper, received Chinese assistance after providing repeated and explicit assurances that it would push messages favorable to Beijing.

Reporters obtained a July 2022 draft funding proposal from the Solomon Star to China’s embassy in Honiara in which the paper requested SBD 1,150,000 (about $137,000) for equipment, including a replacement for its aging newspaper printer and a broadcast tower for its radio station, PAOA FM.

The Solomon Star said in the proposal that decrepit equipment was causing editions to come out late and “curtailing news flow about China’s generous and lightning economic and infrastructure development in Solomon Islands.”

The document shows the Chinese embassy had initially offered SBD 350,000 in 2021, but revised this number upward in recognition of the newspaper’s needs.

A dozen pledges
In total, the proposal contains roughly a dozen separate pledges to use the Chinese-funded equipment to promote China’s “goodwill” and role as “the most generous and trusted development partner” in Solomon Islands.

In interviews, both the Solomon Star’s then-publisher, Catherine Lamani, and its chief of staff, Alfred Sasako, confirmed the paper had made the proposal, but declined to speak in detail about it.

Sasako said the newspaper maintained its independence. He said any suggestion it had a pro-Beijing bias was “a figment of the imagination of anyone who is trying to demonise China.”

Sasako said the paper had tried unsuccessfully for more than a decade to get assistance from Australia’s embassy in the country. Other Western countries, such as the United States, had neglected Solomon Islands for decades and were only now showing interest because of anxiety over Chinese influence, he added.

“My summary on the whole thing is China is a doer, others are talkers. They spend too much time talking, nothing gets done,” he said.

Press delivered
OCCRP was able to confirm that the printing equipment the Solomon Star had requested was indeed purchased and delivered earlier this year.

“I can confirm what was quoted was delivered in February and the payments came from the Solomon Star,” said Terry Mays, business development manager of G2 Systems Print Supply Division, the Brisbane, Australia, based supplier named in the proposal.

The Solomon Star funding is just one part of a regional push to get China’s message out in the Pacific Islands, as well as build relationships with the region’s elites, reporters have found.

Earlier this month, OCCRP reported on an aborted deal in the northern Pacific nation of Palau involving the publisher of the country’s oldest newspaper and a Chinese business group with links to national security institutions.

Bernadette Carreon and Aubrey Belford report for the Organised Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP). OCCRP is funded worldwide by a variety of government and non-government donors. OCCRP’s work in the Pacific Islands is currently funded by a US-government grant that gives the donor zero say in editorial decisions.

Print Friendly, PDF & Email

NO COMMENTS